Historie Westervoortse spoorbrug

Openbaar vervoer
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

WESTERVOORT - De eerste oeververbinding bij Westervoort bestond uit de in 1763 geïnstalleerde schipbrug. Bij de verlegging van de IJssel, verhuisde de schipbrug mee.

De brug was van groot belang als schakel in de verbinding tussen Arnhem en Keulen. De brug is in 1813 door brand verwoest en vervangen. De brug lag aan het einde van de Veerweg naar Westervoort in Arnhem, ongeveer 300 meter stroomopwaarts van de huidige bruggen.

  artikel delen
 
Spoorbrug omstreeks 1855 
De eerste brug (1855)
De eerste vaste verbinding over de IJssel bestond uit tussen 1853 en 1856 gebouwde spoorbrug. Deze spoorbrug werd aangelegd in verband met de doortrekking van de Rhijnspoorweg van Arnhem naar Duitsland. In Nederland was nog geen ervaring met het bouwen van zulke lange spoorbruggen. De spoorbrug werd gefinancierd door Engelse financiers.
 
Het ontbreken van ervaring in Nederland en de Engelse financiering leidde ertoe dat de aanleg een Engelse aangelegenheid werd. De ingenieur Edwin Clark ontwierp een draaibrug voorzien van dubbelspoor. De brug werd beschermd met twaalf ijsbrekers. De brug had een lengte van 260 meter en was tien meter breed. Na de laatste proefbelasting op 8 januari 1853 was Nederlands eerste grote spoorbrug een feit.
 
De spoorbrug omstreeks 1905
De tweede brug (1901)
Na de openstelling van de brug ontstonden direct de eerste problemen. De doorvoer van ijsschotsen gaf grote problemen. De brug werd zowel een obstakel voor het scheepvaart- als treinverkeer. De andere grote rivieren werden al snel overbrugd waardoor ook de Nederlandse ingenieurs ervaring opdeden. In 1894 werd besloten de brug te vervangen voor een nieuw exemplaar en deze tevens in te richten voor wegverkeer en voetgangers.
 
Deze brug kwam een stuk hoger te liggen zodat scheepvaart- en treinverkeer niet langer hinder van elkaar zouden ondervinden. Hierdoor werd wel de aanleg van een spoordijk noodzakelijk. Deze spoordijk splijt de gemeente Westervoort in tweeën. De spoordijk maakte de sloop en nieuwbouw van het station in Westervoort noodzakelijk. De nieuwe spoorbrug werd naast de oude aangelegd. Op 5 april 1901 werd de nieuwe brug officieel geopend.
 
W.O.II: vernieling van de brug
Bij de Duitse aanval op Nederland, op 10 mei 1940, bliezen Nederlandse militairen de brug op, vlak voordat een Duitse pantsertrein de brug probeerde te veroveren. Dit opblazen werd op een zodanige manier gedaan dat herstel mogelijk was. Op 15 november 1940 werd de spoorbrug weer in dienst gesteld. Begin april 1945 moest de brug het wederom ontgelden. De Duitsers vernielden de brug, echter nu veel grondiger. De brug bleek onherstelbaar beschadigd.
 
 
De derde brug
In januari 1946 werd een tijdelijke brug aangelegd. Deze bestond uit een afgedankte, naar Nederland overgebrachte, Engelse brug. Er kwam een tijdelijke enkelsporige brug en een eenbaansverkeersbrug. In 1971 werd de (nog altijd tijdelijke) verkeersbrug vervangen. 
 

 Plaatsing op 1 december 1971


In 1980 kwam de nieuwe spoorbrug in gebruik, nog steeds enkelsporig. Om deze flessenhals in het spoorwegnet op te lossen, werd in 1984 een tweelingspoorbrug aangelegd. Later werd nog een aparte fietsbrug aangelegd. Deze fietsbrug wijkt af van de vormgeving van de drie andere bruggen, waardoor het geheel een opvallende uitstraling heeft.

  • 002
  • 003
  • 004
  • 005
  • 006
  • 007
  • 009
  • 010
  • 011
  • 012

 
 
Treinramp 31 augustus 1964

Rond 9.10 uur botst op het 3 kilometer lange enkelspoor tussen Arnhem en Westervoort, honderd meter ten oosten van de IJsselbrug, de Internationale trein 767 Oberhausen - Arnhem frontaal op de stoptrein Arnhem - Doetinchem. De Internationale trein zou de rood sein zijn gereden. 

 
1964.11964.2

   

 

Regenboogkleuren

Onlangs was de Westervoortse brug nog in het nieuws doordat deze in de nachtelijke uren in regenboogkleuren werd verlicht. In Arnhem werden twee mannen mishandeld vanwege hun sexuele geaardheid. Uit solidariteit en om een duidelijk signaal af te geven tegen dit geweld werd de brug in regenboogkleuren gehuld. Voor de inwoners in de gemeente Duiven is deze brug onmisbaar en hebben we allemaal uitgekeken over de IJssel bij Westervoort in één van de vele trein- bus of autoritten op weg naar Arnhem. Om dit goedgevulde artikel in stijl af te sluiten voegen we onderstaand filmpje toe.

  artikel delen
 
Abonneer u nu op onze nieuwsbrief!

mediq