Treinstation Duiven: Historie

Het treinstation in Duiven vlak na de opening in 1980

Openbaar Vervoer
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
DUIVEN - Historie van het treinstation in Duiven.

Station Duiven is een spoorwegstation in het Gelderse Duiven aan de Rhijnspoorweg. Het station werd gelijktijdig met de oplevering van de spoorlijn Station Arnhem-Emmerik geopend op 15 februari 1856.

 

Eerste station

Het eerste station uit 1856 zag er totaal anders uit. De stationschef bewoonde de achterste helft van het stationsgebouw, zodat hij 24 uur per dag bereikbaar was. Naar huidige maatstaven had hij veel personeel, want alles ging met de hand: de seinen, de spoorbomen en de kaartverkoop.

Aanvankelijk werd het station gebruikt door boeren en tuinders die in Arnhem hun groenten en eieren verkochten en door scholieren. Door de opkomst van de bus in de jaren twintig liep het reizigersvervoer sterk terug. In 1936 werd het station gesloten. Eenzelfde lot ondergingen de nabijgelegen stations Westervoort en Groessen.

Dolle dinsdag 1944

Dolle Dinsdag is een term uit de Tweede Wereldoorlog als aanduiding voor dinsdag 5 september 1944. Op die dag speelden zich in heel Nederland emotionele taferelen af naar aanleiding van de berichten dat het land nu elk moment bevrijd kon worden van de Duitse bezetting. De geallieerden hadden namelijk in de voorgaande dagen in hoog tempo terrein gewonnen.

Op de foto hieronder een foto van de in brand geschoten trein. Deze, door de Duitsers gestolen trein met brandstoffen, werd in Duiven beschoten en vloog vervolgens in brand waardoor het treinstation onherstelbaar werd beschadigd. (met dank aan dhr. Alard Roose)

001001a

Nieuw station

Pas in 1967, met het verschijnen van de tweede nota voor ruimtelijke ordening, kwamen de eerste plannen het station te heropenen. Uiteindelijk kwam het hiervan in 1980. De bewoners moesten tot 1980 in Zevenaar op de trein stappen om per trein naar Arnhem of richting Winterswijk te reizen.

1980 1

In 1980 heropenden de Nederlandse Spoorwegen het station in Duiven. Duiven kreeg een moderne halte met loket aan de Visserlaan. Op het perron waar de trein van Arnhem richting Zevenaar rijdt kwam een wachtruimte van staal en glas.

Het station van Duiven is in 2008 gebruikt om de nieuwe huisstijl van de NS uit te proberen. Het Duivense station was een van de vier locaties in Nederland waar nieuwe meubels, wanden, vloeren en verlichting werden getest. In 2012/2013 is het station geheel gerestaureerd en gemoderniseerd, tevens is het gebied eromheen opnieuw ingericht als voetgangersgebied.

Arnhem-Winterswijk

Hoewel de gemeente Duiven in de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw groeide en steeds meer reizigers de weg naar het station in Duiven wisten te vinden, wilden de Nederlandse Spoorwegen de lijn Arnhem-Winterswijk sluiten. Er werd fors bezuinigd op het onderhoud, vooral op het baanvak Zevenaar-Winterswijk.

Toen vervoersmaatschappij Syntus de exploitatie van de spoorlijn in 2001 overnam van de NS, kregen de reizigers hierdoor veelvuldig te maken met vertragingen.
Syntus voorzag in een behoefte. De wegen rond Arnhem raakten overvol. Forensen uit Duiven en Zevenaar gingen de trein gebruiken.

Het aantal treinen werd verdubbeld, maar ondanks deze capaciteitsuitbreiding bleven de treinen in de spits overvol.

 
Abonneer u nu op onze nieuwsbrief!

mediq